Dit wordt niet meer gedaan omdat de mensen van tegenwoordig luxer zijn gaan leven en een hogere levensstandaard hebben. Zo zijn ook vele andere dingen die de profeet ﷺ niet deed of juist wel deed. De profeet ﷺ had in de moskee bijvoorbeeld geen Mihrab (een soort van koepeltje, een plek waar speciaal alleen de imam bidt), dat is nieuw gekomen; de Minbar van de profeet ﷺ was slechts drie treden, bij sommigen zie je ما شاء الله zeven treden; ook grote kroonluchters etc. in de moskee, dat is ook niet van de Sunnah van de profeet ﷺ.
En de profeet ﷺ heeft gezegd dat het één van de tekenen is van de dag des oordeels dat mensen gaan pronken in de moskeeën. De geleerden van Ahlul Sunnah wa Jama3a (de grote geleerden) die zeggen dat als er een tapijt in de moskee is, dan doe je gewoon wat de rest van de mensen doen, vaak is dat dus het uittrekken van de schoenen etc. en dan ga je gewoon bidden.
Als het jouw moskee is en jij hebt het voor het zeggen en je wilt bepaalde slippers aantrekken die de moskeebezoekers niet buiten mogen dragen alleen binnen in de moskee en iedereen begrijpt het (oftewel er is geen fitnah الحمد لله) dan is het van de Sunnah, maar dit is echt iets weggelegd voor 1 van de duizend moskeeën of nog minder.
De reden is dat mensen luxer zijn gaan leven en anders zijn gaan leven. Het is geen ramp, want het is niet iets dat haram is of iets wat verplicht is, maar het is wel van de Sunnah. En dit kan je nog steeds praktiseren wanneer je bijvoorbeeld in een parkeerplaats bidt, een tankstation, een park, op werk of gewoon thuis in je huis slippers etc. Dus het is van de Sunnah, maar hierin doe je gewoon wat de mensen in onze moskeeën doen, aangezien het niet een cruciaal punt is.
Vraag
276. Ik heb begrepen dat het van de sunnah is om met schoenen aan in de moskee te bidden. Waarom wordt dat niet meer gedaan? Kan je daar wat over uitleggen? En hoe zit het met schoenen/slippers die altijd in de moskee verblijven?
Antwoord