Wat betreft het democratisch stemmen, zijn er twee meningen over onder de geleerden, sommige zeggen dat het helemaal niet en dat het ook nooit mag, waaronder sheikh Muqbil رحمه الله en sheikh Rabee3.
Andere geleerden net als sheikh Al 3alaama Ibn Uthaymeen رحمه الله en sheikh Al 3alaama Al-Albaani رحمه الله die zien ook, als alle andere geleerden van ahlal sunnah wa Jama3a, dat democratie onzin is waaronder dus ook het stemmen en het democratisch proces en verklaren dit ook haraam. Alleen zeggen zij dat wanneer het zo is dat een racistische, islam vijandige partij mogelijk zou kunnen regeren en wij moslims door strategisch te stemmen dit gevaar zouden kunnen voorkomen (omdat wij bijvoorbeeld een grote of invloedrijke gedeelte van de bevolking vormen), dan zouden wij een grote strategische stem kunnen vormen om deze vijanden van de islam of diegene die duidelijk anti islam zijn, tegen te kunnen houden. Of om in ieder geval voor een partij te kiezen die wel gewoon vredelievend is tegenover de moslims.
Dus geleerden zoals sheikh Al 3alaama Ibn Uthaymeen رحمه الله en sheikh Al 3alaama Al-Albaani رحمه الله , die vinden dat we wel strategisch mogen stemmen als noodzaak. Het is dus één van de twee. Het probleem is dat als je voor optie twee kiest dat het dus een strategische stem moet zijn op een partij die zou kunnen regeren of ten minste kan mee regeren. Wat we nu zien is dat het politieke landschap versplinterd is en dat de moslims versplinterd zijn. Ook is het zo dat je, los van de partijen die wel of niet kunnen regeren, al drie of vier zogenaamde islamitische, half islamitische of islamitische georiënteerde partijen hebt. Sommige van deze partijen doen meer kwaad dan goed door overal tegenaan te schoppen.
Stel je voor je denkt dat stemmen wel zin heeft dan zou je de fatawa kunnen nemen van degene die zeggen het is noodzaak. Maar op welke van de drie of vier partijen ga je dan stemmen. Dus de oplossing is om als moslim zijnde in Nederland een eenheid te vormen. Een eenheid die ook een leiding heeft want zonder een herder is de kudde waardeloos en weet de kudde niet welke kant zij op moeten lopen. Dit is wat tegenwoordig aanwezig is. Mocht die kudde er zijn met een goede herder dan besluiten zij samen wat voor hun het nuttigste is. Vervolgens verrichten zij samen een strategische stem waarmee zij de moslims en Islam daadwerkelijk hebben geholpen in Nederland. Op dit moment is dat er niet.