Vraag

277. Is het offeren op Eid Al-Adha een verplichting of een aangeraden sunnah? Of ligt het er aan of je op hadj gaat en dat het dan een verplichting voor je is? Wordt je bijvoorbeeld gestraft als je het nalaat?

Antwoord

Een offer op jawm El-Eid is minimaal sterk aanbevolen en sommigen zeggen zelfs verplicht. Abu Hurayra (ra) die zou zeggen: degene die kan offeren en geen offer brengt, laat hem niet in de buurt komen van onze gebedsplaats. Waarom vier jij El-Eid met ons, als jij een schaap kan betalen, maar je doet het niet.

Het is een stukje dank tegenover Allah سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى en Allah سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى verdient al onze danken. Eén van de manieren om hem te danken is om een dier voor hem te offeren. Allah سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى heeft dat vlees niet nodig. Allah سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى heeft dat bloed niet nodig. Allah سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى heeft ons niet nodig. Wij zijn degene die hem nodig hebben. Dus door te offeren ben je dankbaar tegenover Allah سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى, en Allahسُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى  gaat jou barakah geven en meer.

Dus zorg ervoor dat dit ritueel niet uitsterft, want als onze kinderen dit niet zien en als onze generatie dit niet ziet dan gaat dit uitsterven. Daar tegenover staat dat feesten net als kerst en andere kufr en shirk feesten wel in het openbaar worden gevierd. Dus wij staan dan in de min. Onze kinderen zien onze Eid niet, onze identiteit niet, maar de identiteit van de kufaar zien ze wel overal en hun rituelen zien ze wel overal. Wees dan niet verbaasd als ze daarna zelf kufaar worden of richting de kufaar gaan A3udubillah. 

Wees trots op je geloof en wees trots op je identiteit. Geef gas, doe je best. Eigenlijk zouden we veel meer moeten doen, bijv. trampolines in de tuin of bij de moskee op Al-Eid, of gaan bbq’en op Al-Eid met de bekeerlingen, met de alleenstaanden en/of de vreemdelingen. We zouden vanuit de moskeeën, de gemeenschappen of de vriendengroepen veel meer initiatief moeten tonen.