De geleerden hebben deze hadith vaak uitgelegd zoals Shaykh al fawzaan. Adam عليه السلام zoekt geen excuus voor deze zonde of hij praat niet over deze zonde. Hij heeft het over het verwijt. De zonde heeft hij erkend en heeft hij er berouw voor getoond en Allah سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى heeft zijn berouw geaccepteerd. Toen Musa عليه السلام na zijn berouw (het berouw van Adam عليه السلام) Adam عليه السلام deze zonde verweet excuseerde Adam عليه السلام zich tegen dit verwijt. Hij verweerde zich niet tegen deze zonde. Dat zijn twee verschillende dingen. Je kunt niet zeggen bij een zonde dat was Qadr. Maar nadat jij berouw hebt getoond en iemand zegt tegen jou waarom heb jij die zonde gepleegd? Wat moet je daarna nog doen? Je hebt al berouw getoond. En dan zeg jij Allahu musta3aan, Qadr Allah. Helaas stond dit voor mij voorgeschreven en dit is wat Adam عليه السلام heeft gezegd. Dus wanneer je begrijpt dat Adam عليه السلام de Qadr aanhaalt tegen het verwijt en niet tegen de zonde dan vallen alle puzzelstukjes op hun plek.
Vraag
10. Wat is de uitleg van de volgende hadith over de vrije wil.Zo zei Musa عليه السلام tegen Adam عليه السلام: “Omdat jij gezondigd hebt, ben jij de schuld dat de mensen niet in het paradijs kunnen wonen en dat zij tot de ellende voorbeschikt zijn.” Adam عليه السلام antwoordde: “Zelfs jij Musa, die Allah سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى uitgekozen heeft om zijn boodschap te dragen en zijn redevoering te houden! Jij verwijt mij iets wat Allah سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى reeds voor mijn schepping bepaald had?” De profeet ﷺ zei: zo weerlegde Adam عليه السلام het argument van Musa عليه السلام. Hier zegt Adam عليه السلام dat het hem niet verweten kan worden omdat het al voorgeschreven stond.
Antwoord